Amikor megkérdezik egy esküvő után, hogy mennyi idő alatt adom át a kész anyagot, általában 4 hetet szoktam mondani, szezon vége felé ez 6-7 hét is lehet. Ez egy viszonylag biztonságos határidő ahhoz, az általam elvárt minőségben tudjam produkálni a képeket, de nehéz kiszámolni biztosan és jöhetnek váratlan helyzetek. Hiába tudom előre darabra, hogy hány esküvőm lesz egy évben egy esküvőn lehet 50 fő de lehet 200 is, az egyik alap csomagos, 4 óra készenléttel vagy exkluzív 12 órával, a képek mennyisége 600 vagy 2500 is lehet, a feldolgozási idő is többszöröse lehet egyik a másikénak.
Bár a naptárba előre bejegyzett esküvők adnak némi támpontot, a fotózási munkák várható mennyisége teljesen véletlenszerűen alakul, hiszen soha nem tudom előre, hogy hányan fognak megkeresni, mikor és milyen témával. Ha nagyon sok esküvő összegyűlik, főleg a dupla bevetések, amikor pénteken és szombaton is esküvő van, esetleg másnap vagy előtte nap kreatív fotózás, vagy közbeeső nap még egy családi fotó, gasztro-fotó is beesik, az átlagosan akár 4-5000 kép feldolgozását is jelentheti arra a hétre. Egy erős hónapban az már 20.000. Ezt rendkívül időigényes retusálni, beállítani, vágni stb. Persze van aki csak rámásolja az egészet egy CD-re vagy pen drive-ra nyersen, úgy ahogy az kijött a gépből, aztán kész, ez is egy megoldás, de gondolom nem kell nagyon magyarázni a minőségi különbséget a kettő között.
Miért éppen négy hét? Egy átlagos, egész napos esküvőn legalább 1500 felvételt szoktam készíteni. Ennek a feldolgozását meg lehetne csinálni 4 nap de akár 4 hónap vagy még több idő alatt is. Ebben az időintervallumban kell megtalálni azt a pontot, ami már szerintem jó minőséget képvisel de gazdaságos is egyben. Ahogy a mondás tartja "gyorsan, kiváló minőségben és olcsón dolgozunk de ebből csak kettőt lehet választani", a jó munkához idő kell.
A nyersanyag minősége nagyban befolyásolja az elkészítési időt hiszen ha az arcon vagy egyéb testrészeken sok a javítani való sérülés, sok a háttérben a zavaró elem, amit a fotózás során nem volt mód kiküszöbölni, kevertek a fények vagy nem elegendő a megvilágítás, akkor tovább tart azt megfelelően beállítani, retusálni is. Ha külön napon van a kreatív fotózás, akkor az is általában több felvételt eredményez, hiszen nem vagyunk annyira időhöz kötve, ha pedig több kép van, több nyersanyagot kell feldolgozni.
Tény, hogy a képek durvább szelekciójával gyorsabb lenne a munka, de azt tartom, hogy inkább legyen több az anyag, amiből lehet választani. Különbözőek vagyunk, más ízlésvilággal, egy fotós bármennyire is tapasztalt, nem tudhatja mindig, hogy mi és ki az igazán fontos, és lehetnek olyan felvételek, amelyek technikailag még ha nem a legtökéletesebben sikerültek vagy nem lélegzetelállítóak csak éppen átlagosak, de a párnak éppen az tetszik és azt később akár be is választják a családi albumba. A cél, hogy mindenki, de legfőképp a megrendelő maximálisan elégedett legyen a végeredménnyel, ez bizonyos esetekben akár felül is írhatja a tanult fotózási szabályokat, "best practice" elméleteket.